ایستگاه خودرو

اخبار خودرو | اخبار بیمه خودرو | خودرو

ایستگاه خودرو

اخبار خودرو | اخبار بیمه خودرو | خودرو

هر آنچه از خودرو و بیمه های خودرو لازم دارید را اینجا بخوانید

  • ۰
  • ۰

حدود سه ماه از اعطای وام خرید خودروی داخلی برای خروج صنعت خودروسازی کشور از رکود می گذرد،اما هنوز حرفها و حدیثها پشت این طرح فکر نشده ادامه دارد و در محافل مختلف انتقادات به سوی این طرح روانه می شود.در صورتی که اگر همین طرح هوشمندانه تر و با هدف قرار دادن ماشین های فرسوده ی تاکسی اجرا می شد،بسیاری از مشکلات ناشی از تاکسیهای فرسوده و آلایندگی آنها رفع می شد.به عبارتی وام غیرهدفمند خودرو موجب تضعیف حمل‌ونقل عمومی، افزایش ترافیک، افزایش مصرف سوخت و افزایش آلاینده‌های هوا شد و دود آن به چشم شهروندان کلانشهرهایی چون تهران رفت.


داستان وام غیرهوشمندانه ی خرید خودرو ادامه دارد


12دی شهردار تهران در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد 82 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروها است که 50 درصد آن مربوط به 300 هزار خودروی فرسوده است.با این نکته که برای همه واضح است،دولت در آبان ماه با اعطای وام خرید خودرو به مالکان خودروهای شخصی به منظور خروج بازار خودروهای داخلی از رکود،2500 میلیارد تومان نقدینگی تزریق و 110 هزار خودروی شخصی جدید را روانه ی جاده‌های کشور کرد.با این عمل غیرهوشمندانه گرچه بازار خودرو از رکود نجات پیدا کرد،اما با غفلت از نوسازی تاکسی‌های فرسوده و افزایش آلودگی هوا همراه شد.در صورتی که دولت می توانست خرید هر خودروی صفر را به شرط اسقاط یک خودروی فرسوده قرار دهد.در این صورت بخشی از 1.2 میلیون خودروی فرسوده ی کل کشور همزمان با ورود خودروهای جدید، از رده خارج می شدند. یعنی به‌طور همزمان، شاهد کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا بودیم و ترافیک نیز بیشتر نمی‌شد. در عین حال خودروسازان نیز محصولات خود را به‌خوبی به فروش می‌رساندند.
از طرفی تاکسیها بیشترین تردد را در سطح شهرها دارند،از این روی تاکسیهای فرسوده بیشترین سهم را در آلودگی هوا و مصرف سوخت دارند.بهتر بود وام خودروهای فرسوده جایگزین این وام بی هدف می شد،تا ناوگان حمل و نقل عمومی تقویت می شد.
در هر صورت با گذشت 3ماه از اجرای طرح وام خودرو،این روزها با آلوده تر شدن هوا تازه متوجه می شویم که چه اشتباه بزرگی صورت گرفته است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی