ایستگاه خودرو

اخبار خودرو | اخبار بیمه خودرو | خودرو

ایستگاه خودرو

اخبار خودرو | اخبار بیمه خودرو | خودرو

هر آنچه از خودرو و بیمه های خودرو لازم دارید را اینجا بخوانید

۲۳ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ذکر و خیر طرح LEZ یا عبارت جایگزین "طرح کاهش آلودگی هوا" در ایستگاه خودرو بسیار شده است.این طرح که دو سال است در کشور مطرح شده است و قرار است ابتدا در شهر تهران جایگزین طرح زوج و فرد بشود.با اجرایی شدن طرح اشخاصی که دارای خودروی فرسوده هستند باید از رفتن به محدوده ی طرح خودداری کنند وگرنه با آنها برخورد می شود.اما این طرح از کجا می آید؟

از سال 2008اتحادیه ی اروپا این طرح را در برخی از کشورهای حوزه ی اتحادیه ی اروپا به اجرا گذاشت.LEZ حروف اختصاری عبارت Low Emission Zoneبه معنای محدوده ی کم آلاینده است.این طرح در واقع از جمله اقدامات زیست محیطی اتحادیه ی اروپا برای کنترل و کاهش آلودگی هوا است.این آلودگی ناشی از تردد انواع خودروها به خصوص خودروی فرسوده در سطح شهرها است.این طرح در بیش از 194شهر اروپایی از 9کشور به اروپایی به اجرا گذاشته شده است و نتایج محتلفی را به همراه داشته است.از شهرهایی که طرح اجرا شده است می توان به شهرهای لندن، پراگ، کپنهاک، لیسبون، انتورپ برای خودروهای سبک و سنگین، ۵ شهر در کشور سوئد برای خودروهای سنگین، ۱۰ شهر در کشور هلند برای خودروهای سنگین، ۱۰ شهر در ایتالیا برای خودروهای سبک و سنگین و ۶۰ شهر در کشور آلمان برای خودروهای سبک و سنگین اشاره کرد.
در طرح مذکور محدودیت تردد برای خودروهایی است که میزان آلایندگیشان مطابق با استاندارهای اتحادیه ی اروپا نیست.به موجب اجرای طرح استاندارد یورو ۵ برای ورود مجاز خودروهای سواری، استاندارد یورو ۴ برای ورود اتوبوس ها و استاندارد یورو ۳ برای ورود خودروهای ون مینی بوس تعیین شده است.
طرح از طریق کنترل فیزیکی پلیس و سیستم کنترل مکانیزه صورت می گیرد و خودروهایی که غیرمجاز شناخته بشوند به شدت جریمه می شوند.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

در سطح شهر انواع خودروها در حال تردد هستند و هر کدام به نوبه ی خود سهمی در آلودگی هوا دارند.خودروهای فرسوده قدیمی بیشترین سهم را در تولید آلاینده های هوا دارند.خودروهایی عمدتا فرسوده گفته می شوند گه کاربراتوری هستند.در کل خودروهای انژکتوری سهم کمتری نسبت به خودروهای کاربراتوری در آلوده کردن هوا دارند.اما در کل خودروهای انژکتوری مزیتهای بسیاری نسبت به خودروهای کاربراتوری دارند.خودروهای انژکتوری علاوه بر اینکه بسیار پاکتر از خودروهای کاربراتوری هستند مصرف سوخت کمتری دارند.
یکی دیگر از مزیتهای خودروهای انژکتوری این است که به صورت هوشمند تنظیم می شوند.این نوع خودروها با درک شرایط محیطی مانند تغییرات دما و فشار خود را تطبیق می دهند و نیازی به تنظیم مجدد ندارند.اما خودروهای کاربراتوری با گذشت تمام با کارکرد از تنظیم و پایداری خارج می شوند.این نوع خودروها اگر مجدد تنظیم نشوند باعث افزایش مصرف سوخت و میزان آلایندگی و افت توان موتور و بدکار کردن موتور می شود.
از مزایای دیگر انژکتوری نسبت به کاربراتوری رانندگی بهتر،عیب یابی راحت تر و استارت راحت تر آن است.
نکته ی مهم اینکه از سال 83 تولید خودروهای کاربراتوری در ایران متوقف شد.یعنی خودروهای 83 به قبل در گروه خودروهای فرسوده قرار دارند و باید هرچه سریعتر خودشان با پای خودشان راهی مراکز اسقاط خودرو فرسوده بشوند.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

وقتی صحبت از خودروی ایرانی به میان می آید یاد خودرو فرسوده پﮋو 405 می افتیم که هیچ تلاشی برای طراحی آن انجام نداده اند و تنها چند خودروی بی کیفیت را تلفیق کرده اند و یک خودروی مثلا جدید روانه ی بازار کرده اند.شاید این تصویر خیلیها از خودروی ایرانی و طراحان ایرانی باشد.اما قصد دارم در این پست ذهنیت خیلیها را تغییر بدهم و بگویم طراحی خودروی ایرانی فراتر از خودروهای فرسوده بی کیفیت است و طراحان ایرانی خودرو در دنیا نام آشنا هستند.
نام ایرانیان در بسیاری از حوزه ها در دنیا شناخته شده است و طراحی خودرو یکی از این حوزه هاست که ایرانیان در آن حرفی برای گفتن دارند.بسیاری از طراحان ایرانی خودرو در مسابقات بین المللی طراحی خودرو برنده می شوند و نام ایرانی را پر افتخار می کنند.
حال با یک طراح ایرانی به نام فردیس رضوانی آشنا شوید که خود دارای یک برند خودروسازی به نام رضوانی در آمریکا است.این طراح خودروهای سوپرلوکس را برای افراد خاص طراحی می کند.فردیس رضوانی  40ساله کار خود را در سال 2006 با طراحی خودرو برای یک شرکت هلندی آغاز کرد.او موفق شد 14 عدد از خودروی سوپرلوکس خود را روانه ی بازار کند.

او سپس به فکر برند خودروسازی خود افتاد.او تحت عنوان رضوانی دومین خودروی خود را طراحی و 4 عدد از آن تولید کرد.حالا رضوانی خودروی جدید خود به نام هیولا را روانه ی بازار خودروهای سوپر لوکس کرده است.

Vencer Sarthe





هیولا


  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

طرح LEZکه چندی پیش از سوی ارگان های رسمی به تصویب رسیده بود با هدف کاهش آلودگی هوا ناشی از دود خودروهای فرسوده انجام شد. 

بر اساس اخبار محیط زیست ایران منابع تولید کننده ی آلودگی در ایران سالیانه 760 هزار تن آلودگی تولید می کنند که از این میزان بیشترین سهم را خودروهای فرسوده بر عهده دارند. بعد از انتشار این آمار و ارقام شوکه کننده بود که مسئولان به فکر به تصویب رساندن طرحی به نام طرح LEZ افتادند. در واقع 85  درصد این آلودگی ها مربوط به خودروهای فرسوده است.

در این طرح خودروهایی که بسیار تولید آلودگی دارند و در واقع آلاینده های پخش شده توسط آنها در هوا زیاد است دیگر حق تردد  ندارند و یا از آنها عوارض سنگینی دریافت خواهد شد. این طرح باید با جدیت دنبال شود تا ثمربخش باشد . در غیر اینصورت به سرنوشت طرح زوج و فرد دچار خواهد شد که طرحی کاملا غیر هوشمندانه بود.


  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

از اول آبان طرح LEZ در شهر تهران به اجرا گذارده خواهد شد و به موجب آن قرار است تردد خودروهای فرسوده در تهران محدود شود.با اجرای این طرح خودروهای فرسوده نمی توانند وارد محدوده ی زوج و فرد شوند و با اعمال این محدودیت امید می رود تا از آلودگی هوا کاسته شود.اما خوب این طرح نیز مانند بسیاری از طرحهای ترافیکی دارای نقص است و نیروی انتظامی هنوز با آن موافقت نکرده است.اجرای طرح بدون موافقت نیروی انتظامی و اجرای زیر ساختها علنا عملی نخواهد بود.
با اجرای طرح تردد بسیاری از تاکسیها که فرسوده هستند محدود می شود و آنها قادر نخواهند بود در محدوده ی زوج و فرد سرویس دهی کنند.شاید این موضوع آنها را وادار کند که در ثبت نام خودرو فرسوده مشارکت کنند و خودروهای خود را از رده خارج کنند.اما تا زمانی که خودروی فرسوده با خودروی نو جایگزین شود تکلیف تاکسیهای فرسوده چه می شود؟
با اجرای طرح بسیاری از مالکین خودروهای مدل بالا می توانند آزادانه در هر نقطه از شهر تردد کنند ولی تاکسیها که نان شب در می آورند از تردد منع می شوند.از طرفی مالک تاکسی فرسوده برای از رده خارج کردن خودرو مجبور می شود و از طرفی تا زمان جایگزینی از کسب درآمد منع می شود.به هر حال قبل از اجرای هر طرح باید زیر ساختهایی اعمال شود تا نه سیخ بسوزد و نه کباب.

بر سر اجرایی شدن طرح هنوز حرفها و حدیثهایی وجود دارد و تا اجرایی شدنش راه زیادی باقی است.
  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

بازیافت کالاهای مصرفی یکی از عواملیست که میتواند به سلامت محیط زیست کمک بسزایی کند.خودرو  هم یکی از کالاهایی است که بازیافت آن میتواند به حفظ محیط زیست کمک کند. از سوی دیگر این امر به اقتصاد کمک بسیار زیادی می کند.در میان کشورها، آمریکا بیشترین بالا ترین رتبه را در زمینه ی میزان بازیافت خودرو فرسوده دارد.

در رابطه با خودرو میتوان گفت، سالیانه یک و نیم میلیون لاستیک از این خودرو های فرسوده دور ریخته می شود که این موضوع نگران کننده است، چرا که آسیب جدی به محیط زیست وارد میکند.

برای رفع این بحران، عده ای در کنیا  دست به کارشده اند و از این لاستیکهای فرسوده به بهترین شکل بهره میبرند. اما چگونه ؟ آنها از لاستیکهای فرسوده  استفاده میکنند و  کفش و دمپایی تولید می کنند. آنها با این کار کمک شایانی به اقتصاد خود و به سلامت طبیعت اطرافشان میکنند. ممکن است بازیافت این لاستیکها پر هزینه باشد و نیاز به فناوری پیشرفته داشته باشد.اما ساخت یک محصول جدید از ضایعات می تواند به صرفه تر باشد.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

با اینکه این روزها فریاد آلودگی به گونه ای رسا ، به گوش مسئولان رسیده است و همگان در پی کشف و برطرف کردن علل آن هستند و اکثر توجهات به خودروهای فرسوده معطوف شده است در این میان تصاویری شگرف از خودروهای فرسوده به چشم می خودرد که منجر به تغییر دید افراد می شود. 


دیدی که افراد از یک خودرو فرسوده دارند به گونه ای است که آن را یک شیئ غیر قابل استفاده می دانند که منجر به آلودگی هوا می شود البته ناگفته نماند که تصور درستی از آن در ذهن افراد جامعه ما نقش بسته است زیرا خلاقیت کشور در امر استفاده از خودرو های فرسوده نسبت به دیگر کشورها در نحوه ی بازیافت و استفاده از آنها متفاوت است.


در تصویر زیر خلاقیت یک شهروند اروپایی به چشم می خورد که با استفاده از یک خودروی قدیمی توانسته نظر همگان را به خود جلب نماید. تبدیل یک خودرو فرسوده به لاکپشت ایده به نوبه خود جالب و قابل تعمق است. در واقع این چگونه استفاده کردن از یک خودرو فرسوده است که می تواند منجر به زیبایی و یا آلودگی شود.


  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

موتور سیکلت تبدیل به معضلی بزرگ در شهرهای شلوغ شده است.موتور سیکلت سواران به راحتی به خودشان اجاز می دهند تا قانون را نقض کنند و آسایش و آرامش شهروندان را سلب کنند.شاید شما هم شاهد این باشید که خطوط ویﮋه ی اتوبوس مکانی برای مانور موتور سیکلت سواران است.در ترافیک این موتور سیکلت سواران هستند که از هر تنگنایی سعی می کنند راهی برای خود پیدا کنند و خود را از مخمصه ی ترافیک رها کنند.

از آزار و اذیت موتور سیکلتها  به آلایندگی آنها می رسیم که به اندازه ی خودرو فرسوده در آلودگی هوا سهم دارند.20درصد آلودگی هوا سهم موتور سیکلتها است.در شهر تهران بیش از 3میلیون موتور سیکلت تردد می کنند که بیش از 90درصد آنها غیر استاندارد هستند.روزانه  این موتور سیکلتها 300هزار تن آلایندگی معادل 8 خودرو در هوا پخش می کنند که شهروندان مجبور هستند این هوای آلوده را تنفس کنند.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

از زمانی که خودرو نخستین بار پا به عرصه ی وجود نهاده است تا زمان حال سوﮋه ای ناب برای بشر محسوب می شده است.بشر خلاق نهایت تلاش خود را در طراحی این کالای ارزشمند انجام می دهد و گاهی خودرو به فرای وسیله ای برای جابه جایی بشر تبدیل می شود.خودرو از زمان تولید تا لحظه ای که در میان خودروهای فرسوده راهی مراکز اسقاط خودرو فرسوده شود ذهن بشر را درگیر خود می کند.خودرو وسیله ای رویایی برای بشر است و تلاش او برای طراحی های خاص و منحصر به فرد از گذشته تا حال وجود داشته است.

در نمایشگاهی  در آتلانتا 17 خودرو با طراحی عجیب که در طی سالیان ساخته شده بودند به نمایش در آمدند.هر کدام از این خودروها دنیایی در خود نهفته دارند و ما فقط نگاهی کوتاه به تصاویر 7مدل از این خودروها داریم:

1935 Bugatti Type 57S Competition Coupe Aerolithe

1941 Chrysler Thunderbolt

1942 Oeuf electrique

1947 Norman Timbs Special

1953 General Motors Firebird 1 XP-21

1970 Ferrari (Pininfarina) 512 S Modulo

1970 Lancia (Bertone) Stratos HF Zero

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

بازار خودرو در کشور در دو سال اخیر در رکود به سر می برد و این معضل با آغاز کمپین نخریدن خودروی صفر افزایش یافته است.حدود دو ماه است  کمپینی در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو داخلی برپا شده است و خرید خودروی صفر ممنوع شده است.مردم با نخریدن خودرو می خواهند به خودروسازان بگویند قیمت را متناسب با کیفیت تعیین کنند.
به اعتقاد بسیاری خودروهای داخل در حد یک خودروی فرسوده کار می کنند و هیچ استانداردی را شامل نمی شوند.خوب این اعتقاد تا حدودی درست است و کیفیت پایین خودروهای داخلی یک حقیقت است. همزمان با کمپین مسئولان صنعت خودروسازی اعلام کردند برنامه هایی برای ارتقای سطح کیفی محصولات خود پیاده می کنند اما بازرسیهای کیفی و استاندارد ایران خلاف این را ثابت کرده است و میانگین کیفیت خودروهای سواری تولیدی در شهریور ماه امسال کاهش یافته است.
با این وضعیت صنعت خودروی کشور در معرض توقف است و حدود 100هزار خودروی صفر در پارکینگها خاک می خورند.
با نخریدن خودرو انتظار می رود تا نیازهای مردم دررابطه با خودرو برآورده بشود اما هیچ اقدامی تاکنون به صورت جدی صورت نگرفته است و خودروسازان علت رکود بازار را دلایل دیگری می دانند.دلایلی مانند سود بانکی و کمبود منابع مالی.

  • هانا انصاری