ایستگاه خودرو

اخبار خودرو | اخبار بیمه خودرو | خودرو

ایستگاه خودرو

اخبار خودرو | اخبار بیمه خودرو | خودرو

هر آنچه از خودرو و بیمه های خودرو لازم دارید را اینجا بخوانید

۲۱ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

طبق قانون واردات خودروهای خارجی،مجوز واردات خودرو با شرط اسقاط خودروهای فرسوده و ارائه ی گواهینامه اسقاط خودرو صورت می گیرد.به عبارتی هر وارد کننده بایستی به ازای مصرف سوخت خودروی خارجی یک الی سه گواهی اسقاط ارائه بدهد تا بتواند خودروی مذکور را وارد کرده و پلاک کند.در نتیجه در شرایط کنونی نوسازی ناوگان فرسوده ارتباط مستقیمی با فعالیت واردکنندگان خودرو دارد.اما طبق آخرین اخبار خودروهای فرسوده به دلیل کاهش واردات خودرو،اسقاط خودرو نیز رو به کاهش است.
مصطفی جودی،رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور در گفتگویی بیان کرد:اگر روند واردات خودرو به خوبی پیش برود،در مقابل بحث نیاز واردکنندگان به گواهی اسقاط مطرح می شود که این خود منجر به روند مطلوب اسقاط خودروها می شود.
ایشان ادامه دادند در حال حاضر از 35 تا 40 درصد از ظرفیت مراکز اسقاط خودرو استفاده می شود و رکود در واردات خودرو و شرایط اقتصادی کشور مسلما بر مراکز اسقاط نیز تاثیر گذار بوده به طوری که این جریان موجب شده که هم اکنون مراکز با ظرفیت کمی در حال فعالیت باشند.همچنین مراکز اسقاط در سال جاری در راستای اجرای دستورالعمل واردات خودرو در حدود 175 هزار گواهی اسقاط را صادر کرده است.
ایشان افزود: مراکز اسقاط از آمادگی و ظرفیت کامل برای انجام اسقاط قانونی خودروهای فرسوده اعم از تاکسی، اتوبوس و مینی بوس برخوردار هستند و این مراکز دارای قابلیت و توانایی اسقاط 500 هزار دستگاه خودروی فرسوده را ظرف یک سال هستند.

منبع:سنگک

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

این روزها هوای کلانشهرهایی مانند تهران, اصفهان و مشهد حسابی تیره و تار است.سرما هم مزید بر علت این هوای غیر قابل استنشاق شده است.تقریبا آلودگی هوا در حدی است که تردد برای تمامی گروههای سنی ممنوع شده است.یعنی شهروندان تا می توانند باید از تردد غیر ضروری پرهیز کنند تا خدای نکرده دچار بیماری نشوند.اما واقعا چه کسی مقصر این آلودگی هوا است؟
صنایع و خودروها علت اصلی این آلودگی هوا هستند که تا به حال تصمیم پایدار و تاثیر گذاری برای آنها گرفته نشده است.صنایع آلاینده بایستی از محدوده ی شهری خارج بشوند و خودروها با استانداردسازی بایستی به سمتی پیش بروند که آلودگی کمتری تولید کنند.اما روز به روز تعداد خودروهای فرسوده و غیر استاندارد در سطح شهرها بیشتر می شوند و به این آلودگی روزبه روز افزوده می شود.
از طرفی گفته می شود که از وسائل نقلیه ی عمومی بیشتر استفاده کنید تا خودروهای شخصی.ولی گویا خود ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است.مردم باید سوار برخودروهای فرسوده ای بشوند که خود مسبب اصلی آلودگی هستند.
طرحهای بسیاری برای کاهش آلودگی مطرح می شود،یا تصویب و خیلی ضعیف اجرا می شوند و یا اصلا تصویب نمی شوند و در حد همان طرح باقی می مانند.طرح LEZ یکی از همان طرحهایی بود که اگر اجرا می شد می توانست جلوی تردد خودروهای فرسوده را بگیرد و مالکانشان را بیشتر تشویق کند که برای اسقاط خودرو فرسوده ی خود کاری بکنند.
طرحهای ارائه شده و اجرا نشده کم بودند که سخن از طرح دیگری به میان است،و آن جریمه کردن مالکان خودروهای فرسوده است.بر اساس نامه رسمی یکی از وزرای اقتصادی دولت از مسئولان نهاد ریاست جمهوری، درخواست شده است با توجه به تبعات و هزینه‌های ناشی از تردد خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل کشور، نسبت به تصویب مصوبه‌ای جهت دریافت جریمه از این خودروها اقدام شود. کارشناسان نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه علی‌الاصول پرداخت جریمه باید در مقابل ارتکاب تخلف وضع و اخذ شود و این پیشنهاد بدون تعیین تخلف ارتکابی آنها محل تأمل است، فعلاً از تصویب آن خودداری کرده‌اند.از این روی این طرح نیز که شاید بتواند تا حدودی تردد این خودروها را محدود کند،همینطور به صورت طرح باقی ماند.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

طرح های بسیاری برای تعویض و بازیافت خودروهای فرسوده تا به امروز صورت گرفته است. بسیاری از افرادی که  مایل به تعویض خودرو های سواری خود بودند، چه فرسوده و چه نه، به امید ارزان تر شدن قیمت خودرو کمی صبر پیشه کرده اند. اما به گزارش اقتصاد نیوز، قیمت تعدادی از خودرو ها با افزایش 100 الی 500 هزار تومانی مواجه شده اند که در ادامه ی مطلب به قیمت جدید این خودرو ها میپردازیم:




قیمت روز خودرو به گفته ی فعالان بازار:


پژو ۲۰۶ تیپ ۵                    ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V8      ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

۲۰۶ تیپ ۲                          32میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

پژو ۴۰۵                            ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

سمند                                 ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

رانا                                  ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

تیبا صندوق دار                    ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

تیبا هاچ بک                       ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

پراید مدل 131                   ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

پراید مدل 132                  ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

پراید مدل 111                  ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

سراتو مونتاژی ساپیا         ۷۵  میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

و مدل اتومات سراتو با قیمتی معادل 90 میلیون و 500 هزار تومان در بازار داخلی ایران خرید و فروش میشود.



  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰


از جمله اقداماتی که برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران قرار بود صورت بگیرد،محدود کردن تردد خودروهای غیر استاندارد و آلاینده ی هوا و به عبارتی خودروهای فرسوده و اسقاطی بود.این طرح که LEZ نام دارد قرار بود از اول آبان ماه جایگزین طرح زوج و فرد بشود که به دلایل عدم هماهنگی،نبود زیرساختهای کافی و مخالفت برخی ارگانهای اجرایی به حالت تعلیق درآمد.
در این راستا روز گذشته رئیس کمیته ی عمران شورای شهر تهران آقای اقبال شاکری از عملکرد دولت در زمینه ی کاهش آلودگی هوای تهران انتقاد کرد.او بیان کرد که طرح مذکور که پیشنهاد شورای شهر تهران است به دلیل اختلاف سلیقه ی پلیس همچنان بلاتکلیف مانده است.پلیس تهران نقش اصلی را در اجرای طرح ایفا می کند که فعلا مجاب نشده است که این طرح جایگزین طرح زوج و فرد بشود.
از دیگر انتقادات اقبال شاکری تسهیلات وام25میلیون تومانی بود که به گفته ی ایشان این طرح تنها برای فروش 110هزار خودروی بی کیفیت تولید داخل بوده است که نوسازی و تعویض خودروهای فرسوده و تاکسیها را نادیده گرفته است.ایشان هشدار دادند تا دیر نشده و قله دماوند در غبار بی تدبیری ها مدفون نشده است، دولت مردان و مسئولان کشوری، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی کاری انجام دهند و خاطر نشان کرد: سمن ها و گروه های مردمی همواره اقدامات اثرگذار خود را انجام می دهند، اما آنهایی که باید تصمیم درست بگیرند، غافلند.
هم نادیده گرفتن طرح ال ای زد و هم نادیده گرفتن اسقاط خودرو فرسوده و نوسازی آنها،از جمله انتقاداتی است که این روزهای سرد سال حسابی روانه ی دولت می شود و باید جدی گرفته بشود.


منبع : سی اس وب

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

وقتی در موتور خودروها سوخت ناقص می سوزد گازهای مضر تولید می شوند و به اصطلاح هوا آلوده می شود.طبیعتا خودروهای فرسوده و غیر استاندارد بیشترین نقش را در این پروسه ایفا می کنند.موتور این نوع خودروها غیر استاندارد است و یا از حالت تنظیم خارج شده است و سبب می شود که هنگام احتراق این گازها تولید شوند.

بیایید یک تعریف دقیق از آلودگی هوا ارائه بدهیم:


طبق تعریفی که انجمن مهندسین آلودگی هوای آمریکا ارائه داده است، آلودگی هوا به وجود مواد آلوده کننده در محیط اطراف مانند دوده، گرد و غبار، گازهای سمی ((NOx,CO,HC,…، تشعشع رادیواکتیویته، صدا، ذرات معلق شیمیایی، بخار و مایعات اسیدی و غیره که برای انسان، حیوانات و گیاهان مضر است،گفته می شود.
طبق تعریف خودروها به لحاظ تولید صدا و گازهای سمی سهم عمده ای را در آلودگی هوا ایفا می کنند که سهم خودروهای فرسوده از بقیه بیشتر است.
وقتی خودرویی به سن فرسودگی می رسد هم از لحاظ تولید صدا و هم از لحاظ تولید گازهای آلاینده حرف اول را می زند.از این روی خروج خودروهای فرسوده و آلاینده ی هوا باید جدی دنبال شود.این خودروها در بهترین حالت باید قبل از رسیدن به سن فرسودگی بایستی از رده خارج شده و راهی مراکز بازیافت خودرو فرسوده بشوند.
اما از احتراق سوخت در موتور خودرو گازهای متعددی از جمله مونواکسیدکربن،اکسیدهای ازت،دی اکسید گوگرد،ازن،هیدورکربنهای نسوخته،ذرات معلق و گازهای گلخانه ای مانند مونواکسیدکربن،متان و دی اکسید نیتروژن تولید و خارج می شوند که همگی سمی و مضر هستند.از این روی با استاندارد سازی هر چه تمام تر خودروها،حذف خودروهای فرسوده و استفاده از فیلترها بر روی اگزوز می توان جلوی تولید این گازها را تا حدودی گرفت و محیط زیست سالمتری را تجربه کرد.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

با سرد شدن هوا و مشاهده ی اثرات وارونگی هوا، بیشتر یاد آلاینده های هوا می افتیم.در این روزهای سرد سال هوای سرد وسنگین و آلوده مانند پتویی به روی شهرهای بزرگ کشیده می شود و نفس کشیدن را برای شهروندان مشکل می کند.اینجاست که همه چشم به آسمان می دوزیم که شاید بارندگی ای رخ بدهد و ما را از این هوای سنگین و آلوده رها کند.
همیشه به دنبال مقصر اصلی آلودگی هوا هستیم،ولی هیچ اقدام جدی ای برای حذف آنها صورت نمی گیرد.یکی از عوامل اصلی این هوای آلوده خودروها هستند.خودروهای فرسوده و غیراستاندارد مقصر اصلی هستند که از رده خارج شدنشان خیلی جدی صورت نمی گیرد.از طرفی خودروهای نوی جایگزین براساس استاندارد نیستند و این جایگزینی را در کاهش آلودگی کم اثر می کنند.
صنایع نیز یکی از مقصران این هوای آلوده هستند،در شهرهای بزرگی چون تهران بایستی تمامی صنایع آلاینده به خارج از شهر منتقل شوند تا شاید از این آلودگی کاسته شود.
اما نقش حمل و نقل عمومی بسیار پررنگ است.توسعه ی حمل و نقل عمومی استاندارد می تواند شهروندان را ترغیب کند که از خودروهای شخصی استفاده نکنند.اما متاسفانه بخش اعظم خودروهای عمومی مانند تاکسیها ، اتوبوسها و مینی بوسها خود فرسوده هستند و به بار آلودگی هوا اضافه می کنند.بسیاری از آنها باید راهی مراکز بازیافت خودرو فرسوده بشوند، ولی مشکلات بودجه آنها را کماکان پیر و فرتوت در ناوگان نگه داشته است.


هوای چین هم آلود است!

اما شهروندان تنها در ایران با مشکلات آلودگی هوا روبه رو نیستند.در روزهای سرد سال بسیاری از کشورهای صنعتی با این مشکل مواجه هستند.چین به عنوان بزرگترین تولید کننده ی گازهای گلخانه ای در جهان خود در روزهای سرد آلوده ترین هوا را تجربه می کند.گفته می شود در چین هوا 25برابر حالت عادی آلوده است.در این کشور با آلوده تر شدن هوا فعالیت بسیاری از کارخانه ها محدود شده است و مدارس به تعطیلی کشیده شده اند.
این نشان می دهد تا فعالیتهای صنعتی و تردد خودروها هست نمی توان از آلودگی هوا خلاص شد،اما باید با عزم جدی از آن کاست.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

چه حسی به شما دست می دهد وقتی متوجه شوید یک گنجینه ی گرانقیمت را به ارث برده اید؟گاهی شانس در برخی افراد را می زند و آنها را مالک میلیاردها پول می کند.سال گذشته یک خانواده در فرانسه به طور تصادفی مالک تعداد زیادی خودروی فرسوده ی لوکس شدند که باعث شد آنها به پول زیادی دست یابند.
سال گذشته یک خبر در شبکه های اجتماعی حسابی سروصدا به پا کرد و آن کشف یک انبار خودروهای کلاسیک متعلق به 50سال قبل بود.این انبار درواقع ملکی بود که آقای Pierre Novikoff از پدر خود به ارث برده بود.
در این انبار خودروهای کلاسیکی جای خوش کرده بودند که یک زمانی خودروهای ارزشمندی بودند.اما در حال حاضر با اینکه به خودروهای فرسوده و زنگ زده تبدیل شده اند،اما به ارزششان افزوده شده است.گفته می شود که قیمت خودروهای این انبار بیش از 12تیلیارد تومان است.
در این انبار خودروی فراری 250 GT SWB ساخت 1961 و مازراتی A6G  ساخت 1956 نیز دیده می‌شود.اما یک خودرو بوگاتی 58 Ventoux نیز در این میان خودنمایی می‌کند.اما در جریان یک حراج قیمت اولیه ی فراری 12میلیون یورو و مازراتی 1.2میلیون یورو قرار داده شد.حالا حساب کنید که این خانواده از این خودروهای فرسوده به چه ثروتی دست خواهد یافت!









  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

سالانه حجم زیادی خودرو به چرخه ی حمل و نقل اضافه می شوند و در مقابل خودروهای بسیاری از عمر مفیدشان سپری می شود که باید از چرخه ی حمل و نقل خارج شوند.خودروهای فرسوده ی قدیمی با خود مشکلاتی را به همراه دارند که خروج آنها را ضروری می کند.خروج آنها باعث تسهیل در حمل و نقل شهری،کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.اما خود ضایعات خودروها نیز مسئله ای بزرگ است که اگر درست مدیریت نشوند خود مشکلاتی را به همراه دارند.



اما با خودروهای فرسوده و اسقاطی دو نوع برخورد صورت می گیرد.یا آنها را به مکانی دور از شهرها می برند و همینطور رها می کنند و یا آنها را بازیافت و به چرخه ی تولید بازمی گردانند.شیوه ی اول آسیبهای زیست محیطی جبران ناپذیری را به همراه دارد که کشورهای توسعه یافته سعی می کنند با پی گرفتن شیوه ی دوم از این آسیبها جلوگیری کنند.
در بازیافت خودرو فرسوده می توان جلوی انباشت زباله و آسیب رساندن به محیط زیست را گرفت و صرفه جویی اقتصادی کرد.به علاوه منابع طبیعی محدود هستند و این گونه می توان جلوی هدر رفت آنها را گرفت.برخی کشورها در زمینه ی بازیافت خودرو بسیار قدرتمند ظاهر شده اند و باتلاش توانسته اند میزان مواد دورریز خودورهای فرسوده را به 5درصد برسانند.انگلیس و آلمان از جمله این کشورها هستند.
بازیافت خودرو فرسوده پروسه ای است که نیاز به همکاری و هماهنگی ارگانها و سازمانهای بسیاری دارد.از این روی اگر در کشورمان می خواهیم به لیست کشورهای پیشتاز در زمینه ی بازیافت خودرو فرسوده بدل شویم باید به مدیریت قدرتمندی دست یابیم.با این حال در ایران 130واحد بازیافت خودرو مشغول به کار هستند که باید به سازماندهی یکپارچه ای دست یابند.پراکندگی مکانی و ساختار مدیریتی مانع کارکرد درست آنها می شود.اما گفته می شود که تمامی باتریهای خودرو در کشور بازیافت می شوند.ایران در این زمینه به قدرتی رسیده است که حتی باتریهای از کشورهای همسایه برای بازیافت راهی ایران می شوند.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰
خودروها روزبه روز در حال پیشرفت هستند و فناوری به کاررفته در آنها همگام با پیشرفت فناوری در حال به روز شدن است.شرکتهای خودروسازی در حال رقابت هستند تا خودروهایی براساس آخرین تکنولوژی وارد بازار کنند و در این رقابت از بقیه سبقت بگیرند.در حالی که در برخی از کشورها هنوز خودروهای فرسوده و اسقاطی در خیابانها تردد می کنند و از حداقل امکانات برخوردار هستند،کمپانیهای بزرگ خودروسازی به دنبال ساخت خودروهایی هستند که بدون راننده طی مسیر کنند.اینها خودروهای هوشمندی هستند که در آینده ی نزدیک در خیابانها تردد می کنند.آن زمان دیگر خودروهای الان ما به خودروهای فرسوده ای بدل می شوند که تنها باید در موزه ها آنها را پیدا کرد.البته بعید می دانم از ایران کاملا حذف شوند.
اما همینطور که خودروهای هوشمند در حال توسعه هستند و شرکتهایی مانند تسلا  و گوگل در این عرصه تحقیقات فراوانی را انجام می دهند،بحث خودروهای هیبریدی در میان است.این نوع خودروها با انرژی برق و بنزین کار می کنند.یکی از کمپانیهای پیشتاز در این زمینه همین کمپانی تسلا است.اما پورشه و بسیاری از کمپانیهای بزرگ خودروسازی نیز سعی می کنند برای اینکه از رقابت جا نمانند به تولید خودروهای هیبریدی بپردازند.پورشه قرار است در سال 2020 خودروی تمام الکتریکی خود را وارد بازار کند.

معرفی خودروی الکتریکی پورشه

این خودرو Mission E نام دارد و شتاب صفر تا 62را تنها در 3.5ثانیه طی می کند.این محصول با سرمایه گذاری 700میلیون یورو قرار است تولید شود و به بهترین خودروی الکتریکی دنیا بدل شود. Mission E یک خودروی اسپرت،با طراحی زیبا است که از سرعت بسیار بالایی برخوردار است.موتور آن دارای توان 600اسب بخار است که می تواند با سرعت 250کیلومتر در ساعت در جاده حرکت کند.به گفته ی طراحان این خودرو می تواند حتی به سرعت 500تا هم برسد.اما آنچه در خودروهای برقی اهمیت دارد این است که چه مدت شارژ را نگه می دارند.این خودرو مجهز به باتری lithium-ion که در عرض نیم ساعت تا 80درصد پر می شود و می تواند با هر بار شارژ مسیر 500کیلومتری را طی کند.
حال باید پولهایمان را جمع کنیم و از خودروهای فرسوده مان دل بکنیم و در سال 2020 این خودروی الکتریکی شیک را خریداری کنیم،چراکه نه!








  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

خودروهای سوپرلوکس همیشه با سرعت همراه هستند.باید سوار بر این خودروها در جاده با سرعت باورنکردنی تاخت و قدرت خودرو را به رخ کشید.اما گاهی این سرعت زیاد پشیمانی به بار می آورد.این خودروها علاوه بر این که از قدرت بسیاری برخوردار هستند در تصادفات رانندگی فجایعی را به بار می آورند.ایمنی این خودروهای گرانقیمت بسیار بالا است و بعید است خسارت جانی به سرنشینان وارد شود.اما خودرویی که با آن تصادف می کنند علاوه بر این که  از شدت خسارت راهی مراکز اسقاط خودرو می شود،سرنشینان آن ممکن است با خطر مرگ روبه رو بشوند.اما خود خودروی سوپرلوکس بعید است حتی یک خراش کوچک ببیند.


گرانترین تصادف در چین


با این توصیفات به گرانترین تصادف رخ داده در چین می رسیم.هفته ی گذشته یک جوان چینی 26ساله ی مست در حال رانندگی با خودروی سوپرلوکس سوئدی خود با نام " کونیگزگ آگرا" بوده است که کنترل ماشین از دستش خارج می شود و به کنار جاده برخورد می کند.قسمت جلوی این خودرو حسابی آسیب می بیند و این خودروی زیبا تبدیل به یک خودرو فرسوده ی اسقاطی می شود.قیمت این خودرو 11میلیارد تومان است و خسارتی که می بیند به اندازه ی 3میلیون دلار است.صاحب خودرو اندکی جراحت می بیند ولی خودروی بیچاره باید برای تعمیر به دیار خود یعنی سوئد بازگردد.این تصادف با این میزان خسارت لقب گرانترین تصادف در چین را به خود می گیرد و حسابی در شبکه های اجتماعی سروصدا می کند.

  • هانا انصاری