ایستگاه خودرو

اخبار خودرو | اخبار بیمه خودرو | خودرو

ایستگاه خودرو

اخبار خودرو | اخبار بیمه خودرو | خودرو

هر آنچه از خودرو و بیمه های خودرو لازم دارید را اینجا بخوانید

۲۷ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یک خودروی محبوب خودرویی است که پس از چند سال استفاده از لحاظ ظاهری از قیافه نیفتد و خیلی زود تبدیل به خودرو فرسوده نشود.این خودرو از لحاظ ایمنی نیز در جایگاه خوبی قرار دارد و سرنشینانش وقتی سوار آن هستند احساس امنیت می کنند.در طراحی یک خودروی محبوب نهایت تلاش خود را در خلق یک محصول زیبا می کنند تا مصرف کننده وقتی سوار آن می شود احساس خوشایندی را تجربه کند و خیال نکند سوار یک خودروی فرسوده و قدیمی شده است.

بله اینها مواردی هستند که در طراحی خودروهای ایرانی توجه زیادی به آنها نمی شود.خودروها چند سالی که از عمرشان سپری می شود نه تنها موتورشان از نا می افتاد از لحاظ ظاهر نیز پیر و فرتوت می شوند و دلت می خواهد هر چه زودتر کنارش بگذاری و بری سراغ یکی دیگر.این خودرو آنقدر دست به دست می چرخد نا عاقبت راهی مراکز اسقاط خودرو می شود.اما در این مدت آنقدر خرج روی دست مالکینش می گذارد که هیچکس دل خوشی از آن ندارد.

یکی از برندهایی که خودروهایش در کارخانه های ایران نیز تولید می شوند پژو است.اما خودروهایی که در ایران تولید می شوند کجا و آنهایی که در خارج تولید می شوند کجا؟

حالا تصویر دو خودرو تحت این برند را پیش روی شما می گذارم که یکی می تواند بدون شک در گروه بی کیفیت ترین و زشت ترین خودرو قرار بگیرید و دیگری در گروه زیباترین خودرو از همین برند:


  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

مدتی است بازار خودروهای داخلی دچار رکود شده است و خودروهای تولیدی در انبار خاک می خوردند.دولت برای حل این معضل وام 25میلیون تومانی خودرو را به تصویب رساند و خیلی زود حدود 100هزار نفر در طرح ثبت نام کردند.با این اوصاف 100خودروی در انبار مانده مالک پیدا کردند و بازار از رکود نجات پیدا کرد.اما مشکلات خودرو فرسوده حل نشد که نشد.

وام 25میلیون تومانی خودرو و مشکلات آن

قرار بود با ارائه ی طرحهایی خروج اسقاط خودرو فرسوده تسریع پیدا کند.طرح وام 25میلیون تومانی می توانست مالکان خودروهای فرسوده و به خصوص تاکسهای پیکان فرسوده را هدف قرار بدهد و آنها در الویت ثبت نام وام 25میلیون تومانی قرار بگیرند.اما متاسفانه این خودروها از قلم افتادند و افراد دیگری در طرح ثبت نام کردند.
علاوه بر این که طرح این خودروهای آلاینده ی هوا را در الویت قرار نداد تا شاید از آلودگی هوای شهرها با خروج و جایگزینی آنها کاسته شود بلکه باعث شد به حجم خودروهای سطح شهرها افزوده شود.این طرح می توانست خیلی سریع خودروهای فرسوده و آلاینده را از خیابانهای شهر جمع کند و به جای آن خودروهای نو را جایگزین کند،اما چنین اتفاق خوشایندی نیفتاد.
اینها خلاصه ای از درد دلهای معاون سابق ستاد حمل و نقل سوخت کشور آقای هاشمی بود که درد دل بسیاری از ما که در شهرهای آلوده زندگی می کنیم نیز است.کاش این طرح برای جایگزینی خودروهای فرسوده انجام می شد و نه برای افزایش خودروهای سطح شهرها.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

بنزین بر اساس استاندارد یورو 4 میزان آلودگی هوا را تا حدودی کاهش می دهد اما چقدر در ایران بنزینهای ارائه شده در جایگاههای سوخت براساس این استاندارد هستند هنوز مشخص نیست.ولی یک چیزی مشخص است و آن آلودگی غیرقابل تحمل هوای شهرهای بزرگ چون تهران است.این آلودگی ناشی از بنزینهای غیراستانداردی است که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد.خودروی فرسوده نیز به این آلودگی می افزاید.

اما اکثر ما وقتی از آلودگی هوا شکایت می کنیم خیلی سریع به بنزین ارائه شده در جایگاههای سوخت اشاره می کنیم.نظر اکثر ما بر این است که آلودگی هوا ناشی از بنزینهای غیر استانداردی است که ارائه می شود.اما حتی اگر در تمام  جایگاههای سوخت در ایران بنزین با استاندارد یورو 4 ارائه شود تا زمانی که تمامی خودروهای فرسوده جمع نشوند این تاثیر کمتری خواهد گذاشت.

حرف حدیثها درباره ی بنزین در ایران زیاد است اما هنوز پاسخ درستی ارائه نشده است که این بنزین از چه میزان استانداردی برخوردار است.با وجود این گفته می شود در برخی از جایگاههای سوخت کشور بنزین یورو 4 ارائه می شود.پیش از این بنزین ارائه شده دارای استاندارد یورو 2 بود.اما این استانداردها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

این استاندارد بر اساس میزان مونوکسید کربنی است که توسط احتراق در موتور خودرو ایجاد می شود.اما بر اساس استانداردی که اتحادیه اروپا تعیین کرده است اگر خودرویی دارای سوخت یورو2 باشد در هر کیلومتر طی مسیر 2.2گرم مونوکسید کربن آزاد می کند.اما درباره ی بنزین یورو 4 این میزان به 1گرم کاهش پیدا می کند.

به هر حال هر چه هست این آلودگی طاقت فرسا دلیلی جز غیراستاندارد بودن سوخت و تردد خودروهای غیر استاندارد نمی تواند داشته باشد.



  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

طراحی خودروی ایرانی به طراحی خودروهایی مانند پژو آر دی و امثال آن ختم نمی شود که پس از مدتی کارکردن تبدیل به خودرو فرسوده می شوند.بلکه ایرانیان در طراحی خودرو بسیار توانا هستند و در خارج از کشور به آنها بهای زیادی داده می شود.در ایران طراحی خودرو تنها به چند طرح روی کاغذ خلاصه می شود که در همان حد باقی می ماند.اما در خارج از کشور طرح جوانان ایرانی فعال در این زمینه ارزشمند است و آنها در کارگاههای طراحی، خودروهای سوپرلوکس کمپانیهای بزرگ مانند بی ام دبلیو را طراحی می کنند.


هرمیداس اتابکی یک ایرانی موفق در زمینه طراحی خودرو


یکی از طراحان ایرانی مطرح در خارج از کشور هرمیداس اتابکی ساکن فرانسه است.او در سال 1975 در سن 9سالگی از ایران به فرانسه به قصد تحصیل مهاجرت کرد.او علاقه ی زیادی به طراحی به خصوص طراحی خودرو از خود نشان داد به طوری که ابتدا توانست در رشته ی طراحی صنعتی به تحصیل بپردازد.او در ادامه به آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلات خود را در زمینه ی طراحی خودرو  از دانشگاه سی سی اس دیترویت به پایان رساند.او برای کمپانیهای بزرگ خودرو سازی فرانسوی نظیر رنو طرحهایی را ارائه داده است. او هم اکنون در یک کارگاه طراحی خودرو در یکی از محلات پاریس به طراحی خودرو می پردازد.
در این کارگاه که اتاقهای طراحی خودروی آن سری هستند،ورود و خروج افراد کنترل شده است.اما تنها هرمیداس اتابکی اجازه ی ورود به کلیه ی اتاقها را آزادانه دارد.این نهایت قدرت یک جوان ایرانی را نشان می دهد.

هرمیداس تلاشهایی نیز برای طراحی خودرو برای ایران خودرو کرده است اما متاسفانه نتوانست به موفقیت دست یابد و تحولی در خودروهای ایرانی ایجاد کند.اگر شرکتهای خودروساز مانند ایران خودرو پای چنین جوانان موفقی را در خودروسازی ایران باز کنند صنعت خودروسازی در ایران دچار تحول عظیمی می شود.اما متاسفانه تولید خودروهای فرسوده و غیر استاندارد برای آنها به صرفه تر است.


نمونه ای از طرحهای هرمیداس اتابکی





  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

بررسی هایی که چندی پیش نتایج آن در اخبار محیط زیست پخش شد، نشانگر آن بود که خودروهای فرسوده عامل اصلی آلودگی هوای شهرها و بخصوص کلانشهرها هستند   اگرچه دود کارخانه ها را هم نباید در این میان بی تاثیر دانست. بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که بری مثال هر پیکان فرسوده در هر کیلومتر در حدود 55   گرم مونوکسید کربن تولید می کند و این در حالی است که یک ماشین معمولی در هر کیلومتر تنها 1 گرم منوکسید کربن تولید می کند.

  چاره چیست؟

 با توجه به آلودگی ای که خودروهای فرسوده بوحود می آورند و در نتیجه آن انواع و اقسام بیماری های تنفسی و ریوی ، چاره ای به جز حذف این خودروها از چرخه ی   تردد نیست.در حالیکه گازوییل کم گوگرد در حال در دسترس قرار گرفتن مردم است اما همین گازوییل هم هنوز در اوج قرار نگرفته، درصد آلودگی زیادی را در پی دارد که   به نظر می رسد با همه گیر شدن آن، این میزان بیشتر هم شود.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

در میان خودروهای فرسوده و آلاینده که در جاده های کشور تردد می کنند 120هزار دستگاه کامیون به چشم می خورند که عمر بالای 25سال دارند.رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به تردد این میزان خودرو فرسوده سنگین در جاده ها خبر داد که خود باعث مصرف زیاد سوخت و آلایندگی بیشتر هوا می شوند.از این روی خروج هر چه سریعتر آنها از چرخه ی حمل و نقل کشوری برای کاهش ضررهای اقتصادی و جانی بسیار ضروری است.

نوسازی 120هزار خودرو فرسوده سنگین

نوسازی ناوگان فرسوده ی سنگین بایستی جز الویتهای دولت باشد چراکه با حذف این میزان خودرو فرسوده سنگین با عمر بالای 25سال می تواند علاوه براینکه در کاهش آلودگی و کاهش مصرف سوخت تاثیر گذار باشد سوانح جاده ای را نیز کاهش می دهد.ایمنی خودروهای فرسوده بسیار پایین تر خودروهای نو است و از این روی برای افزایش امنیت جاده ها بایستی خروج این خودروها جز الویت دولت باشد.
اما برای کمک به نوسازی این ناوگان فرسوده طرح پرداخت تسهیلات بانکی برای جایگزینی خودروهای حمل بار و مسافر اجرا می شود.کشاورزیان به این طرح اشاره کرده و در ادامه بیان کرده است براساس این طرح 70درصد قیمت خودرو وام با کارمزد 12درصد به متقاضیان این طرح پرداخت می شود.گفته می شود که منابع مالی این طرح از محل صرفه جویی سوخت و با همکاری وزارت نفت تامین می شود.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

80درصد آلودگی هوای شهرهای کشور به سبب تردد خودروهای فرسوده و قدیمی است.خودروها وقتی فرسوده می شوند آلایندگی و مصرف سوختشان بیشتر از خودروهای نو می شود.از این روی خروجشان الزامی است و نیاز به همکاری ارگانها و مردم را دارد.اما دولت محترم در این راستا چند سالی است  با ارائه ی طرحی خودروهای فرسوده را از چرخه ی حمل و نقل خارج می کند تا کمک شایانی به بهبود وضعیت هوا کند و مصرف سوخت را بهینه تر.با اجرای این طرح  خودروهای بخت برگشته راهی مراکز اسقاط  خودرو می شوند تا از حمل و نقل خارج بشوند.

اما در مراکز اسقاط تغییراتی بر روی خودرو اعمال می شود که دیگر به هیچ وجه قابل استفاده نباشد.البته در این مرکز اجزای قابل فروش پیش از اسقاط جدا می شوند و باقی اجزا اسقاط شده و راهی بازیافت می شوند و یا در کشورهایی که امکانات بازیافت ندارند در محیط رها می شوند.

این طرح با همکاری سازمان شهرداریها،بانک ملت و شرکتهای خوروسازی به مرحله ی اجرا در آمده است.اما وارد کننده های خودرو نیز سهمی در اجرای این طرح دارند.شرکت وارد کننده وظیفه دارد به جای خودروی جدید که وارد می کند خودرو فرسوده خریداری کند تا با ارائه ی شاسی آن اجازه ی پلاک گرفتن دریافت کنند.

این خودروهای وارداتی بر اساس میزان سوخت مصرفی نیاز به تعداد خاصی خودروی فرسوده دارند وگرنه اجازه ی ورود پیدا نمی کنند.به عنوان مثال خودرویی مانند کمری نیاز به 4 خودروی اسقاطی دارد تا وارد چرخه ی حمل و نقل در کشور شود.



  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

کلمه ی تروریست چه چیزی را به یاد شما می آورد؟ بدون شک سلاح کلاشینکف و خودرویی نه چندان جدید چیزی است که انتخاب اول همه ی تروریست هاست. اگر فکر   می کنید منظور از خودروی قدیمی یک خودرو فرسوده است در اشتباه هستید.اما چرا این دو؟آیا دسترسی به آنها راحت تر از بقیه است؟ در مورد اولی می توان این نتیجه   را گرفت زیرا دسترسی به کلاشینکف راحت تر از سلاح های دیگر است.

اما چرا تویوتا هایلوکس ماشین دوست داشتنی تروریست ها است؟  این خودرو دارای مقاومت بسیار بالایی است و در واقع مرد روزهای سخت است!  این خودرو قادر است تا به راحتی جاده های سخت را پشت سر بگذارد و دوام باللایی   دارد.

 در تحقیقات و بررسی های انجام گرفته هنوز مشخص نشده که تروریست ها این خودرو را از کجا به دست می آورند اما آنچه که مشخص است این است که این خودرو از   تویوتا خریداری نمی شود.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

در حالی که در جایی از دنیا مردم مجبور هستند خودروی فرسوده قدیمی سوار شوند در جای دیگری از دنیا فردی پیدا می شود که خودروی یک و نیم میلیون ضد گلوله دلاری سوار می شود.حتما می پرسید که این فرد چه کسی می تواند باشد؟


چه کسی خودروی یک و نیم دلاری ضد گلوله سوار می شود؟

این شخص کسی نیست جز رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا.اما این خودروی یک و نیم میلیون دلاری یک خودروی معمولی چون خودرو فرسوده ای که مردم در جای دیگری از دنیا سوار می شوند نیست.بلکه این خودرو یک خودروی کاملا خاص است.
خودروی رئیس جمهور آمریکا یک کادیلاک لیموزین ساخته ی کمپانی جنرال موتورز است.از سال 1930 ایده ی ساخت یک خودرو مخصوص رئیس جمهور آمریکا شکل گرفت اما وقتی جان اف کندی در سال 1963 ترور شد این ایده قوت گرفت.چراکه خودروی مخصوص رئیس جمهور در آن زمان در حد یک خودرو فرسوده امنیت داشت.
اما این خودروی مخصوص رئیس جمهور یک زره پوش کامل است و در مقابل هر گونه خطر خارجی ایمن است.ضخامت بدنه ی آن 100میلی متر است و با استفاده از مواد استیل،آلومینیوم،تیتانیوم و سرامیک تقویت شده است.قطردرهای این خودرو بیش از 20سانتی متر است.این خودرو در مقابل هر نوع گلوله ای مقاوم است و خم به ابرو نمی آورد.

تمامی شیشه های به کار رفته در این خودرو نیز ضد گلوله هستند.صندلیهای عقب  به وسیله ی شیشه از قسمت جلو جدا می شوند که تنها توسط سرنشینان عقب قابل کنترل هستند.شیشه ی راننده فقط به میزان 7سانتی متر پایین می آید و آن هم به منظور پرداخت عوارض،دادن اطلاعات و اسم رمز.
اما این خودروی با ابهت و ایمن دارای امکاناتی است که فقط رئیس جمهور می تواند از آنها بهره ببرد.این امکانات شامل کامپیوتر،لپ تاپ،اینترنت پر سرعت وای فای،اتصال به ماهواره،خط ویژه ی تماس با پنتاگون و مجلس سنا، خط امن برای تماس های اضطراری و محرمانه،مواد خوراکی،نمایشگر چند کاره و ارتباط با گارد حفاظت است.
شاسی این خودرو نیز خاص است.جنس شاسی از انواع فلزهای تقویت شده است که گفته می شود یک لایه استیل به قطر 12.7سانتی متر است.تایرها هم مانند سایر بخشهای خودرو ضد گلوله هستند.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

یکی از مهم ترین علل آلودگی در کلان شهرها، تردد خودورهای فرسوده است. شاید سخت بتوان مالک خودور را مجاب به سرویس مرتب و مداوم خودور با هزینه های گزاف تعمیرات و خرید قطعات خودرو ، کرد. راهکاری که مسئولین برای رفع این مشکل در نظر گرفته اند، پرداخت عوارض برای خودور فرسوده است.
ببا گرفتن عوارض و بالا رفتن مبلغ آن بر اساس میزان فرسودگی خودرو، مالکین مجبور به اسقاط خودرو خود می شوند. زیرا پرداخت هزینه بالا برای ماشینی که ارزش ندارد، از نظر هر شخصی غیرمنطقی می آید.
با ارائه طرح اعطای وام تسهیلات خرید خودرو داخلی، انتظار می رود در کنار صاحب خودرو شدن خیلی از خانواده ها، چهره شهر هم رنگ و بویی تازه به خود بگیرد.

قرار است این وام تا سقف 25 میلیون تومان باشد و بر اساس نوع ماشینی که افراد انتخاب می کنند، تا 80% هزینه را پوشش دهد. یعنی برای یک پراید 21 میلیونی، حدود 17 میلیون وام اعطا می شود. این وام بازپرداختی 7 ساله دارد و سودآن 16 درصد است.

  • هانا انصاری