بخش زیادی از الودگی هوای کلان شهر تهران بعد از تاکسی های پیکان ،
میتی بوس های فرسوده هستند. در حال حاضر اسقاط مینی بوس های فرسوده به صورت
پراکنده در نقاط مختلف کشور صورت می گیرد اما عملیات جایگزینی پس از اسقاط وجود
ندارد چراکه مسئولین ذیربط قادر به ارائه تسهیلات به مالکان مینی بوس ها برای
نوسازی ناوگان نیستند و رانندگان مینی بوس های فرسوده پس از اسقاط و دریافت مبلغ
ارزش خودرو از چرخه حمل و نقل کشورحذف می گردند.
می بایست برای تشویق مالکان مینی بوس های فرسوده ، همچون شرایط طرح
جایگزین سایپا که برای خودرو های فرسوده است طرحی مناسب جایگزین کنند تا بتوانند
به تسریع هر چه بیشتر در کاهش آلودگی هوا کمک کنند.
البته ناگفته نماند که رکورد خروج 300 هزار دستگاه خودروی فرسوده را
در کارنامه خود داریم ، اما همچنان در حال حاضر بالغ بر ۳۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی
و مینی بوس رانی کشور فرسوده است که در کنار آنها معضلات ناشی از تردد موتورسیکلت
های غیراستاندارد و فرسوده را نیز باید اضافه کرد. موتورسیکلتهای کاربراتوری ۵
برابر خودروها ایجاد آلودگی میکنند لذا باید به سمت تولید موتورسیکلتهای
انژکتوری و واردات موتورهای برقی و هیبریدی حرکت کنیم.