در سطح شهر انواع خودروها در حال تردد هستند و هر کدام به نوبه ی خود سهمی در آلودگی هوا دارند.خودروهای فرسوده قدیمی بیشترین سهم را در تولید آلاینده های هوا دارند.خودروهایی عمدتا فرسوده گفته می شوند گه کاربراتوری هستند.در کل خودروهای انژکتوری سهم کمتری نسبت به خودروهای کاربراتوری در آلوده کردن هوا دارند.اما در کل خودروهای انژکتوری مزیتهای بسیاری نسبت به خودروهای کاربراتوری دارند.خودروهای انژکتوری علاوه بر اینکه بسیار پاکتر از خودروهای کاربراتوری هستند مصرف سوخت کمتری دارند.
یکی دیگر از مزیتهای خودروهای انژکتوری این است که به صورت هوشمند تنظیم می شوند.این نوع خودروها با درک شرایط محیطی مانند تغییرات دما و فشار خود را تطبیق می دهند و نیازی به تنظیم مجدد ندارند.اما خودروهای کاربراتوری با گذشت تمام با کارکرد از تنظیم و پایداری خارج می شوند.این نوع خودروها اگر مجدد تنظیم نشوند باعث افزایش مصرف سوخت و میزان آلایندگی و افت توان موتور و بدکار کردن موتور می شود.
از مزایای دیگر انژکتوری نسبت به کاربراتوری رانندگی بهتر،عیب یابی راحت تر و استارت راحت تر آن است.
نکته ی مهم اینکه از سال 83 تولید خودروهای کاربراتوری در ایران متوقف شد.یعنی خودروهای 83 به قبل در گروه خودروهای فرسوده قرار دارند و باید هرچه سریعتر خودشان با پای خودشان راهی مراکز اسقاط خودرو فرسوده بشوند.