اعتراضات به وام 25میلیون تومانی خرید خودرو همچنان ادامه دارد چراکه به اعتقاد برخی این وام به مشکلات حمل و نقل کشور و آلودگی هوا اضافه می کند.
در حالی که بیش از 10درصد خودروهای تهران خودروی فرسوده و آلاینده ی هوا هستند،هیچ تلاشی برای خروج این خودروهای فرسوده در طرح فوق صورت نگرفت.همین موضوع اعتراضات اعضای شورای شهر را برانگیخت.در پی انتقاد به فروش اقساطی خودرو بدون در نظر گرفتن تبعات آن، برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه ی شورا اعتراضات خود را به شیوه در نظر گرفته شده از سوی دولت و بانک مرکزی اعلام کردند.
اعتراضات شورای شهر به وام خودرو
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در اعتراضات خود بیان کرده است که برای این طرح دولت یک میلیارد دلار اعتبار اختصاص داده است در صورتی که این مبلغ هنگفت می توانست در بخش نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی صرف شود و مشکلات ناشی از فرسودگی این ناوگان برطرف شود.اما متاسفانه این بخش در طرح نادیده گرفته شد.به اعتقاد اقبال شاکری توسعه حمل و نقل عمومی یکی از مؤثرترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوا، ترافیک و معضلات زیست محیطی است اما متاسفانه بانک مرکزی در جهت عکس عمل کرده است.درواقع با ورود بیش از 110هزار خودرویی که در اجرای این طرح فروخته شده اند آلودگی هوا و ترافیک در شهرها افزایش می یابد.
رئیس شورای شهر نیز اعتراضاتی به اجرای این طرح داشتند. به نظر آقای چمران اعطای وام به بخش خودروسازی لازم است اما باید در نظر داشت که هر اعتباری که برای مترو و اتوبوس گذاشته شود، قطعاً محرک اقتصادی خواهد بود. این اعتبارات میتواند کارخانهها را با حداکثر ظرفیت به راه بیندازد و کارگران را مشغول کار کند، ضمن اینکه مشکلات ترافیکی حل میشود، آلودگی پایین میآید و بیماریهای ناشی از آن کاهش مییابد.
گفته می شود اگر این اعتبار برای خروج 10درصد خودروی فرسوده در تهران صرف می شد،48درصد آلودگی هوا کاهش پیدا می کرد.اما در اصل تعداد زیادی خودرو وارد ناوگان حمل و نقل کشور می شوند که هیچ کمکی به کاهش آلودگی هوا نمی کنند و بلکه این آلودگی را بیشتر می کنند.