این روزها هوای کلانشهرهایی مانند تهران, اصفهان و مشهد حسابی تیره و تار است.سرما هم مزید بر علت این هوای غیر قابل استنشاق شده است.تقریبا آلودگی هوا در حدی است که تردد برای تمامی گروههای سنی ممنوع شده است.یعنی شهروندان تا می توانند باید از تردد غیر ضروری پرهیز کنند تا خدای نکرده دچار بیماری نشوند.اما واقعا چه کسی مقصر این آلودگی هوا است؟
صنایع و خودروها علت اصلی این آلودگی هوا هستند که تا به حال تصمیم پایدار و تاثیر گذاری برای آنها گرفته نشده است.صنایع آلاینده بایستی از محدوده ی شهری خارج بشوند و خودروها با استانداردسازی بایستی به سمتی پیش بروند که آلودگی کمتری تولید کنند.اما روز به روز تعداد خودروهای فرسوده و غیر استاندارد در سطح شهرها بیشتر می شوند و به این آلودگی روزبه روز افزوده می شود.
از طرفی گفته می شود که از وسائل نقلیه ی عمومی بیشتر استفاده کنید تا خودروهای شخصی.ولی گویا خود ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است.مردم باید سوار برخودروهای فرسوده ای بشوند که خود مسبب اصلی آلودگی هستند.
طرحهای بسیاری برای کاهش آلودگی مطرح می شود،یا تصویب و خیلی ضعیف اجرا می شوند و یا اصلا تصویب نمی شوند و در حد همان طرح باقی می مانند.طرح LEZ یکی از همان طرحهایی بود که اگر اجرا می شد می توانست جلوی تردد خودروهای فرسوده را بگیرد و مالکانشان را بیشتر تشویق کند که برای اسقاط خودرو فرسوده ی خود کاری بکنند.
طرحهای ارائه شده و اجرا نشده کم بودند که سخن از طرح دیگری به میان است،و آن جریمه کردن مالکان خودروهای فرسوده است.بر اساس نامه رسمی یکی از وزرای اقتصادی دولت از مسئولان نهاد ریاست جمهوری، درخواست شده است با توجه به تبعات و هزینههای ناشی از تردد خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل کشور، نسبت به تصویب مصوبهای جهت دریافت جریمه از این خودروها اقدام شود. کارشناسان نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه علیالاصول پرداخت جریمه باید در مقابل ارتکاب تخلف وضع و اخذ شود و این پیشنهاد بدون تعیین تخلف ارتکابی آنها محل تأمل است، فعلاً از تصویب آن خودداری کردهاند.از این روی این طرح نیز که شاید بتواند تا حدودی تردد این خودروها را محدود کند،همینطور به صورت طرح باقی ماند.