ایستگاه خودرو

اخبار خودرو | اخبار بیمه خودرو | خودرو

ایستگاه خودرو

اخبار خودرو | اخبار بیمه خودرو | خودرو

هر آنچه از خودرو و بیمه های خودرو لازم دارید را اینجا بخوانید

۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

با برداشته شدن تحریمها شاهد آینده ی متفاوتی برای بازار خودرو در ایران خواهیم بود.این آینده ی روشن می توان بر روی ماشیهای فرسوده و غیراستاندارد نیز تاثیر بگذارد.به طور قطع در آینده ای نه چندان دور خودروهای بی کیفیت و فرسوده جای خود را به خودروهای استاندارد و البته زیباتر می دهند.

همانطور که در اولین قدم شاهد هستید شرکت پژو بار دیگر همکاری خود را رسما با ایران آغاز کرده است.طی سفری که رئیس جمهور به کشور فرانسه داشتند،همکاریهای سیاسی و اقتصادی ایران و فرانسه قوت گرفت.در زمینه ی اقتصادی قرار دادهای بسیار خوبی بسته شد که یکی از مهمترین آنها همکاری در بازار خودرو بود. پژو و سیتروئن شریک فرانسوی آن با شرکت ایران خودروی ایران برای تولید ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال با استفاده از قطعات تولید شده این کشور، همکاری خواهند کرد.
پیش از این نیز در پست "همکاری ایران خودرو و پژو فرانسه" درباره ی همکاری ایران و پژو نوشته بودیم که با برداشته شدن تحریمها این همکاریها قوت گرفت.
از طرفی با لغو تحریمها، خودروسازان چینی می‌توانند بازار خودروهای ارزان قیمت و خودروسازان اروپایی بازار خودروهای با قیمت متوسط به بالا را در دست بگیرند.به گفته ی علی خاکساری یک کارشناس حوزه ی خودرو اگر تولیدکنندگان خودروهای چینی در ایران خودروهایی با فن‌آوری روز دنیا را تولید کنند، حضور خودروسازان اروپایی در ایران حتی باعث تقویت آنها خواهد شد.به گفته ی ایشان در صورت سیاست‌گذاریهای درست، خودروسازان اروپایی محصولات جدید و با کیفیت در کشور تولید خواهند کرد که مطمئنا این خودروها با توجه به سطح کیفی و فن‌آوری آنها قیمت به نسبت بالایی خواهند داشت.
این گفته ها اشاره به خودروسازانی مانند پژو دارد که قراردادههای همکاری با آنها بسته شده است و به زودی قرار است جامعه ی عمل پوشانده شود.پس باید خوشحال بود که در آینده بازار خودرو در ایران رنگ و رویی دیگر می گیرد.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

بهمن پرترافیک ترین هفته خودوریی سال 94 خواهد بود. طرح تعویض 9000 خودورهای فرسوده ناوگان تاکسیرانی در یک سمت است و خبر پیش فروش وانت آریسان نیز در سمت دیگر. مسئولان ایران خودور اعلام کرده اند به مناسبت دهه فجر این وانت نیسان پیش فروش می شود.
شروع پیش فروش از  بهمن ماه تا پایان دهه فجر است. محکم کاری ایران خودور اینبار تنها مشتریانی را صاحب ماشین می کند که چک ضمانتی که داده اند مورد بررسی قرار می گیرد. اگر شخص تاکنون چک برگشتی نداشته باشد، تایید صلاحیت شده و مراحل فروش ادامه پیدا می کند.
در این بازار شلوغ، شایعات زیادی نیز مبنی بر احتمال اجرایی شدن طرح تعویض خودورهای فرسوده برای خودورهای شخصی شنیده می شود. ولی اینها در حد شایعات است و هنوز هیچ مسئولی درباره آن صحبت قطعی نکرده است.
در جدول زیر، شرایط پیش خرید وانت آریسان را می توانید ببینید:

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

در اخبار حمل و نقل شهر تهران،خبر ورود 50دستگاه تاکسی هیبریدی دیگر به ناوگان تاکسیرانی  تهران منتشر شد.این روزها که بحث آلودگی هوا و مقصر اصلی آن یعنی ماشینهای فرسوده و دودزا حسابی مطرح است و همه جا سخن از خروج تاکسیهای فرسوده است،ورود بی سرو صدای تاکسیهای هیبریدی باعث خوشحالی شهروندان تهرانی شد.

روز گذشته 50تاکسی هیبریدی با استاندارد یورو 5وارد ناوگان تاکسیرانی شدند تا قدمی خیر در زمینه ی توسعه ی حمل و نقل پاک بردارند.گرچه 50خودروی پاک در مقابل 100هزار خودروی فرسوده ی تهران ناچیز است،اما باید خوشحال بود که ورود این نوع خودروها جدی گرفته می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان خبر ورود این نوع تاکسیها،آلایندگی آنها را 1سی و پنجم خودروهای فرسوده بیان کرد.به گفته ی تشکری هاشمی یک تاکسی 10 برابر یک خودروی شخصی تردد می‌کند که اگر میزان پیمایش  یک تاکسی را 300 کیلومتر در نظر بگیریم، در هر کیلومتر 40 گرم تولید آلایندگی می‌کند. اگر این اعداد را در یکدیگر ضرب کنیم حاصل آن 12 کیلوگرم تولید آلایندگی است. 12 کیلوگرم آلودگی در 20 هزار تاکسی فرسوده یعنی 240 تن انواع گازهای مسموم که شهروندان روزانه مجبور هستند وارد ریه‌های خود کنند.ایشان ابراز امیدواری کرد ورود خودروهای پاک می تواند این میزان آلایندگی را به شدت کاهش بدهد و سبب شود ما به آرزوی دیرینه ی هوای پاک دست یابیم.
به گفته ی ایشان حوزه ی تاکسیهای هیبریدی نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد تا هر سال شاهد ورود تعداد بیشتری از این نوع تاکسیها باشیم.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

در پست"با برنامه ریزی تا دوسال هوا پاک تر می شود"متهمان اصلی آلودگی هوای شهرهای ایران را خودروهای فرسوده و کاربراتوری و موتور سیکلتها بیان کردیم.حتما خاطرتان هست که 11درصد خودروهای تهران را ماشین های فرسوده و کاربراتوری تشکیل می دهند،اما این 11درصد مسئول 50درصد آلودگی هوا هستند؟!پس به لزوم خروج هرچه زودتر آنها پی بردیم.موتورسیکلتها چه جایگاهی در آلوده کردن هوای شهرها دارند؟

موتور سیکلتها متهم ردیف دوم آلودگی هوا

باید گفت که موتور سیکلتها مسئول 20تا30درصد آلودگی هوای شهرها هستند.این وسیله ی نقلیه ی پرسروصدا،علاوه بر آلودگی صوتی ذرات معلق بسیاری را تولید و روانه ی هوا می کند.به عبارتی موتور سیکلتها 6تا8برابر خودروهای استاندارد،آلایندگی تولید می کنند.از این روی برای داشتن هوای پاک باید فکری به حال خروج آنها کرد.پس چه نوع موتور سیکلتی باید در خیابانها تردد کند؟
با از رده خارج کردن و ممنوعیت تردد موتور سیکلتهای کنونی باید راه برای ورود موتور سیکلتهای برقی باز شود.اما مشکلی که وجود دارد گران بودن این نوع از موتور سیکلتها است.پس راه حل ارائه ی تسهیلات خرید موتور سیکلت برقی مانند ارائه ی وام خودروهای فرسوده است.همچنین هم تولید کنندگان داخلی و هم وارد کنندگان باید به سمت تولید و ورود موتورسیکلتهای برقی با قیمت مناسب پیش بروند تا مردم مشتاق به خرید آنها بشوند.راه حل به نظر ساده است،اما باید جدی گرفته بشوند تا بتوانیم هرچه زودتر هوای تمیزتری را تنفس کنیم.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

روز گذشته در اخبار حمل و نقل شهر تهران خبر نوسازی تاکسیهای پیکان فرسوده منتشر شد و بار دیگر تاکسیداران امیدوار به نوسازی ماشینهای اسقاطی خود شدند.


آلودگی هوای بیش از حد تهران بار دیگر بحث نوسازی خودروهای فرسوده به خصوص تاکسیهای پیکان را داغ کرد تا  بالاخره مسئولین نوسازی آنها را از سرگرفتند.از این روی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران روز گذشته خبر نوسازی تاکسیهای فرسوده را از تاریخ ۱۲ بهمن سال جاری با ارائه وام ۲۰ میلیون تومانی منتشر کرد.
این نوسازی با ارائه ی تسهیلات بانکی با توافقی که مابین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت کشور، ایران خودرو و ستاد حمل و نقل و سوخت صورت گرفته است،قرار است 90 هزار فقره وام و تسهیلات برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران اختصاص دهد.در این نوسازی اعطای وام خودرو فرسوده توسط سه بانک ملت، تجارت و پارسیان صورت می گیرد که مبلغ آن 20میلیون تومان با بهره ی 16درصد و بازپرداخت 48ماهه است.
در این طرح ستاد حمل و نقل سوخت کشور 5 میلیون تومان معادل ارزش گواهی اسقاط خودروی تاکسی به مالک پرداخت می کند تا به عنوان آورده ی اولیه  بابت اسقاط خودرو از فاکتور فروش خودروساز کسر شود.
میثم مظفر آغاز ثبت نام در طرح را همزمان با آغاز دهه ی فجر از 12 بهمن ماه اعلام کرد که همه ی دارندگان تاکسیهای فرسوده به ویژه تاکسی‌ پیکان در شهر تهران موظف هستند از تاریخ اعلام شده به شرکتهای خصوصی تاکسیرانی مراجعه و ثبت نام کنند. ایشان اظهار امیدواری کرد تحویل خودروی نو از ابتدای اسفند ماه آغاز می شود.لازم به ذکر است خودروهای جایگزین سمند ef7 و پژو 405 از ایران خودرو خواهد بود.

  • هانا انصاری
  • ۰
  • ۰

کارشناسان 70درصد علت آلودگی هوای کلانشهرهای ایران را خودروهای کاربراتوری و موتورسیکلتها عنوان کرده اند.بنابراین اگر این دو عامل اصلی حذف شوند شاهد تغییر مثبت اساسی در کیفیت هوا خواهیم بود.دولت بایستی با یک برنامه ی زمانی مشخص و حساب شده تا دیر نشده اقدام جدی برای حذف آنها را به کارببرد تا بتوانیم ما هم آسمان آبی را شاهد باشیم.

در بین این دو عامل خودروهای کاربراتوری که طبیعتا ماشینهای فرسوده و اسقاطی هستند،اصلی ترین متهم هستند.اگر بخواهیم آمار و ارقام مربوط به شهر تهران را بیان کنیم،از میان 3.5میلیون خودرو در تهران حدود 300هزار خودرو جز ماشینهای کاربراتوری  و اسقاطی هستند.این میزان خودروی کاربراتوری تقریبا به میزان کل 3.5میلیون خودروی تهران آلایندگی تولید می کنند.به عبارتی 50درصد آلودگی هوا به علت همین 11درصد خودروی کاربراتوری است.
در کشورهای دیگر،محدودیتهای متعددی برای این خودروها وضع می شود که در نهایت همگی مالک را وادار می کنند به از رده خارج کردن خودروی فرسوده پناه ببرند.اعمال محدودیتهای این چنینی خود به خود سبب می شود که اصلی ترین عامل حذف و 50درصد هوای تهران بهبود یابد.
از این محدودیتها می توان به چندین برابر کردن هزینه ی بیمه ی یک خودروی کاربراتوری و فرسوده نسبت به یک خودروی صفر کیلومتر اشاره کرد. این اقدام سبب می شود بیمه کردن و حرکت دادن آن خودرو، برای مالک نصرفد و مالک نهایتا از منظر اقتصادی به این نتیجه برسد که خودرو را راهی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده بکند و خودرویی جدید خریداری کند.
راه دیگر محدود کردن تردد ماشینهای فرسوده است که در بسیاری شهرهای جهان وجود می شود.طرح LEZ در بسیاری از کشورهای اروپایی اجرا می شود و قرار بود در ایران نیز از آبان ماه سال جاری به اجرا گذاشته شود که متاسفانه همکاریها صورت نگرفت.این محدودیتها نیز خودبه خود سبب می شود تا مالک ماشین فرسوده از رده خارج کردن خودرو را به تردد با آن ترجیح بدهد.
به اعتقاد کارشناسان اگر دو راهکار فوق در ایران نیز به اجرا گذاشته شود،تا دوسال آینده اصلی ترین آلاینده ی هوای شهرهای بزرگ حذف و کیفیت هوا 50درصد از اینی که هست بهتر می شود.

  • هانا انصاری